⛽ 95 - 570Ft/l     D - 553Ft/l   -   💱 EUR - 371,66Ft     USD - 338,52Ft     CHF - 379,55Ft   -   📈 BUX: 46331,46pont

Nagyot szívhatnak a kempingezők és az iskolai kirándulók

A lakóautók és a buszok útdíja nagyon meg fog nőni hamarosan, mert nem elég, hogy a benzin is drága, de még az e-matrica-rendszerből is átkerülnek az e-útdíjba. Ez azt jelenti, hogy nem elég egyszer fizetniük egy éves matricát, hanem minden úton és minden kilométer után fizetniük kell. - Üres a kassza?

Mindez akkor jön, amikor az e-útdíj is emelkedik majd többször is, de még nem tudni, mennyivel. A lakóautó-bérlés eddig sem volt olcsó mulatság, de most még drágább lesz. A következő hónapokban sok minden változik az útdíjfizetésben, nem csak azért, mert a nagy infláció miatt drágul minden.

Idén októberben 17,6 százalékkal nőnek az e-útdíjak, 2024. január 1-jétől meg teljesen új módon számolják majd ki őket, figyelembe véve a környezetszennyezést is. Ennek a mértéke még nem ismert, de biztos, hogy sokkal több lesz.

2024. január 1-től a személyautók és kisbuszok e-matricája is 16,2 százalékkal drágul. 2024 február 1-től pedig a 3,5 tonnánál nagyobb buszok és lakóautók is az e-útdíjba kerülnek, vagyis nekik is minden útért és kilométerért kell fizetniük.

Az e-matrica rendszer az, amikor egyszer fizetsz egy időszakra (pl. egy évre), és utána használhatod a gyorsforgalmi utakat. Az e-útdíj meg az, amikor minden útért és kilométerért fizetsz (pl. a kamionoknak). Így a legrosszabb ez a buszoknak és a kempingezőknek (főleg utóbbiaknak) lesz, mert ők eddig egyszer fizettek egy éves matricát (most 69 830 forint), és utána használhatták a gyorsforgalmi utakat ingyen. A főutakon meg nem kellett fizetniük.

Ha a lakóautók maradtak volna az e-matrica-rendszerben, akkor ez az éves díj 81 140 forintra nőtt volna (illetve januártól ennyi is lesz egy hónapig), de ez semmi ahhoz képest, amit az e-útdíj rendszerben kell majd kifizetni. A HU-GO útvonaltervezője szerint ha most egy kéttengelyes lakóautó jó környezetvédelmi besorolással Ágfalvánál belép az országba és elmegy a Tisza-tóig, akkor 307 kilométert megy gyorsforgalmi szakaszon és 25 kilométert fizetős főúton. EZÉRT PEDIG EGY ÚTRA 19 535 FORINTOT FIZET. ODA-VISSZA MAJDNEM 40 EZRET.

Persze ezt lehet csökkenteni azzal, ha nem mész fel a pályára, mert ott többet kell fizetni. Most egy kéttengelyes lakóautó 61,4 forintot fizet kilométerenként a gyorsforgalmi utakon és 26,1 forintot a fizetős főutakon. Azt tudjuk, hogy októberben ez az összeg emelkedik még 17,6 százalékkal, de az egyelőre nem ismert, hogy januártól milyen díjtétellel lehet számolni.

  • Találatok: 43