Üzemanyag: 95 - 378Ft/l     D - 406Ft/l          Valuta: EUR - 329,82Ft     USD - 295,43Ft     CHF - 299,35Ft          BUX - 42833,80pont

2020. március 28. szombat
Gedeon, Johanna, Hanna
05:3418:16

Holnap
Auguszta
napja lesz.
°F°C
Budapest
Error! Unable to Find Specified Location!

Pár nappal azután, hogy megjelent a hír, hogy Oslóból kitiltanák a belső égésű motorral szerelt járműveket, a magyar Parlamentben is téma lett az, hogy betiltsák a dízel, majd pedig az összes belső égésű motorral szerelt, vagyis benzines és gázos autókat is. Mint kiderült, mindkét esetben a párt népszerűsítése volt a cél a túlzásokkal, de nézzünk mögé!

A Parlament honlapján jelent megy Sallai R. Benedek, LMP-s politikus önálló indítványa, amiben azt kezdeményezi, hogy 2020-ra szűnjön meg a dízel autók forgalmazása, majd ezt követően 5 évvel később minden belsőégésű autó forgalmazása is.

Az előterjesztés, az alábbiakat tartalmazza:

  • 2018-tól a dízel üzemanyag jövedéki adómértékének emelését kérik, és CO2 -adó kivetését minden szén-dioxid-kibocsátással járó üzemanyagra
  • 2020-tól a dízel üzemű személygépjárművek forgalomba hozatalának teljes megtiltását, ezzel együtt, a
  • 150 kW (201 LE) feletti teljesítményű, benzin üzemű motorral ellátott személygépjárművek forgalomba hozatalának betiltását
  • a dízel, és az EURO-IV-nél gyengébb - (a magyar forgalmiban a 9-11-es környezetvédelmi osztály) - besorolású benzinmotoros járművek városközpontokba behajtásának tilalmát

Az előterjesztés azt is tartalmazza, hogy 2025-től nem csak a dízel személyautók, hanem a dízel kisteherautók, teherautók és buszok forgalmazását is tiltanák.

Szintén 2025-től korlátoznák a már forgalomban lévő, belső égésű motorral szerelt járművek használatát: Minden, Euro V-nél rosszabb környezetvédelmi besorolású járművet kitiltanának a 100.000 lakosnál nagyobb városból. Ez azt jelenti, hogy csak 2009. szeptembere utáni autókat lehetne használni, ami azt jelenti, hogy legfeljebb 16 éves autóval lehetne behajtani a 100 ezernél nagyobb lélekszámú városokba. - Ezek az autók, ma legfeljebb 8 évesek.

Tovább szigorítanák a szmogriadó-rendeletet is, de azt már idéntől, vagyis 2017. szeptember 1-jétől. Javaslatuk szerint, szmogriadó esetén, minden dízel és az összes Euro 4 környezetvédelmi besorolásúnál régebbi személyautót kitiltanának a szmogriadóval érintett településekről. Ez azt jelenti, hogy akinek dízel autója van, azt eleve kitiltják, de kitiltják az összes 2005 előtt készült autót, vagyis mindenki, akinek 12 évesnél idősebb autója van, azt korlátoznák.

Az előterjesztő később beismerte, hogy előterjesztésével "csak" szerette volna felhívni a figyelmet a problémára.

Vélemény...

Fontos azonban megnézni a javaslatot elemenként. Aki úgy gondolja, hogy bármi kivetni való van abban, hogy új járművek forgalomba helyezésénél korlátozásra kerül előbb a dízel, majd a benzines járművek forgalomba hozatala, az nem gondol a jövőnkre. Ugyanakkor a már forgalomban lévő gépjárművek ilyen szintű korlátozása felvállalhatatlan.

Szomorú tény azonban, hogy a képviselő és úgy a teljes politika csak az autókkal, teherautókkal és buszokkal foglalkozik, holott a környezetszennyezést nem csak ezek adják. Miközben az autókat már most is nagyon szigorú szabványok kötik, a motorkerékpárokra szinte alig vannak korlátozások. A Discovery Channel Állítólag (Mythbusters) című műsorában a motorkerékpárokat vetették alá tesztnek, és kiderült, hogy a motorok sokkal környezetszennyezőbbek, mint az autók.

Az eredmények rávilágítanak, hogy széndioxidban valóban kevésbé káros a motorkerékpár, de minden egyéb, a CO2-nél veszélyesebb kibocsátások tekintetében a motorkerékpárok lényegesen szennyezőbbek, mint az autók. - Ez alapján tehát, első körben a motorkerékpárok kitiltásával kéne kezdeni egy szmogriadó esetén.

Szintén nem veszi alapul senki azt, hogy míg egy átlagos autó kilométerenként "csupán" 2g-nyi CO kibocsájtással rendelkezik, addig egy átlagos repülőgép kilométerenként 9kg(!) széndioxidot ereget ki magából, mégsem említette még senki, hogy be kéne tiltani a kontinensen belüli légi közlekedést, és az utasokat vonatra terelni. Első lépésként, a repülést akkora adóval kell terhelni, hogy ne tudjon olcsóbb lenni, mint a vonat, a busz vagy az autó. - Az így befolyó adóbevételből pedig nagy sebességű vasútvonalak építésébe kell kezdeni.

Hozzászóláshoz lépjen be!