Üzemanyag: 95 - 362Ft/l     D - 396Ft/l          Valuta: EUR - 315,65Ft     USD - 280,50Ft     CHF - 278,30Ft          BUX - 40288,44pont

2019. szeptember 23. hétfő
Tekla, Lina
06:3718:48

Holnap
Gellért, Mercédesz
napja lesz.
°F°C
Budapest
Error! Unable to Find Specified Location!

Bejelentkező

USA - Az eddigi leglakhatóbbnak tűnő bolygót találtak harvardi csillagászok a chilei MEarth-South teleszkóp segítségével, a Cet csillagképben. A most megtalált bolygó egy úgynevezett szuper-Föld, ami azt jelenti, hogy bolygónknál nagyobb és nehezebb kőzetbolygót találtak lakhatósági zónán belül, egy vörös törpecsillag körül keringve.

Az LHS 1140b-nek keresztelt bolygó átmérője hozzávetőlegesen 18 ezer kilométer, szemben a Föld 12 700 kilométeres átmérőjével. A vizsgált bolygó tömege körülbelül a hétszerese a Föld tömegének, tehát egy rendkívül masszív bolygóról van szó.

A bolygó egy vörös törpecsillag körül kering, aminek fényessége elmarad a mi Napunk fényességéhez képest, ezért lakhatósági zónája is sokkal közelebb van a Naphoz képest. Tekintve, hogy a bolygó eme közelebbi lakhatósági zónán belül kering, rendkívül gyakran, 25 naponta kerüli meg csillagát, így a földihez hasonló évszakok nem tudnak kialakulni a felszínén.

Minél nagyobb egy bolygó, annál masszívabb légköre tud kialakulni, ezért a vörös törpékre jellemző napkitörések is kisebb károkat tudnak tenni légkörében, mint az eddig talált, Földhöz hasonló vagy attól kisebb méretű kőzetbolygók esetében. Szintén a bolygókra általánosan jellemző tulajdonság miatt, felszíne földi mérvével mérve csak kisebb hegyekkel díszített, tekintve minél nagyobb egy bolygó, annál közelebb kerül a tökéletes gömb formához.

A kutatók készen állnak arra, hogy a hamarosan beüzemelésre kerülő teleszkópokkal megvizsgálják, hogy valóban van-e atmoszférája az újonnan felfedezett bolygónak, és ha igen, azt milyen gázok alkotják.

Az LHS 1140b egyik felfedezője, Dittman elmonta:

Ez a legizgalmasabb bolygó, amellyel az elmúlt évtizedekben találkoztam. Úgy tervezzük, víz és molekuláris oxigén után fogunk kutatni.

Hozzátette, hogy a bolygó létrejötte a Földéhez hasonló lehet, és gyenge sugárzásnak van csak kitéve a csillaga részéről.

Hozzászóláshoz lépjen be!