Üzemanyag: 95 - 362Ft/l     D - 396Ft/l          Valuta: EUR - 315,65Ft     USD - 280,50Ft     CHF - 278,30Ft          BUX - 40288,44pont

2019. szeptember 23. hétfő
Tekla, Lina
06:3718:48

Holnap
Gellért, Mercédesz
napja lesz.
°F°C
Budapest
Error! Unable to Find Specified Location!

Bejelentkező

Minden bizonnyal festői szépségű és élettel teli csillagrendszert azonosított be a NASA. Az új csillagrendszer központjában egy vörös törpe foglal helyet, ám körülötte az eddigi vizsgálatok alapján hét, a Földhöz hasonló kőzetbolygó, is kering, melyek közül három bizonyosan a lakhatási zónán belül kering csillagához képest. A TRAPPIST-1 csillagrendszer csupán 39 fényévnyire van a mi naprendszerünktől.

Az, hogy a 7 felfedezett exobolygó egy vörös törpe lakhatósági zónáján belül kering, azt is jelenti, hogy lényegesen közelebb keringenek központi csillagukhoz, mint a mi naprendszerünk legbelső bolygója a Merkúr. Csillagászatban a Nap-Föld távot tekintik 1 CsE-nek, azaz csillagászati egységnek. A Nap-Merkúr távolság 0,387CsE, ezzel szemben a TRAPPIST-1 csillagrendszer legkülső bolygója is csupán 0,06CsE-re kering a vörös törpétől.

A Nap és a TRAPPIST-1 vörös törpe összehasonlítása

A közeli keringés miatt, a felfedezett bolygók 1,5 és 20 nap közötti idő alatt kerülik meg központi bolygójukat, szemben a Föld 365 napos keringési idejével, így ezeken a bolygókon a mi értelmezésünk szerinti a évszakok nem alakulhattak ki. Az egyértelmű lakhatósági zónán belül keringő TRAPPIST-1e, TRAPPIST-1f és TRAPPIST-1g jelű bolygók keringési ideje 6, 9 és 12 nap. De természetesen a légköri fizika törvényei miatt, akár a TRAPPIST-1d bolygó sarkvidékei és a TRAPPIST-1h bolygó egyenlítői környéke is lakható lehet.

A felfedezés különlegessége, hogy a felfedezett exobolygók mindegyike hozzávetőlegesen akkora, mint a Föld. A bolygók közti átlagos távolság 0,008CsE. - Összehasonlításul a Föld-Hold távolság hozzávetőlegesen 0,0025CsE! Tekintettel, hogy az említett bolygók átlagos mérete négyszerese a Holdunk méretének, ám sok esetben az egymáshoz viszonyított távolságuk kisebb, a méretkülönbségük negyede, így az egyik bolygón az égboltra nézve, a szomszédos bolygókat nagyobb méretben lehetne látni, mint ahogy mi látjuk a Holdat.

A TRAPPIST-1 rendszer

Az elsődleges vizsgálatok szerint tehát a hétből három bolygón, minden esély meg van arra, hogy folyékony víz legyen a felszínen, és ezzel együtt az élet is. További érdekesség, hogy bár a TRAPPIST-1 rendszer központjában található vörös törpe mérete töredéke a mi Napunk méretének, ezzel együtt sokkal kisebb hőt is ad le, ugyanekkor pont emiatt a mi Napunk várható élettartamát (9-10 milliárd év), akár 10 billió évvel is túlélheti. Ez azt jelenti, hogy bár saját magától kisebb távolságba, de ott több mint 100-szor tovább adhat életet adó energiát a bolygóinak. Ez azt is jelenti, hogy a földinél lényegesen több idő rendelkezik arra, hogy a mienknél sokkal fejlettebb civilizáció alakulhasson ki a bolygókon.

Festői és költői lehet a táj

Tekintettel arra, hogy a Tejútrendszer csillagainak 70%-át azok a vörös törpék alkotják, amiket szabad szemmel nem is láthatunk, óriási felfedezést jelent, hogy van olyan vörös törpe, aminek legalább három bolygója is lakhatósági zónán belül van. Már a tudósok is egyre inkább azon a véleményen vannak, hogy nem vagyunk egyedül. A kérdés csupán az, hogy mikor kerül sor kapcsolatfelvételre.

Hozzászóláshoz lépjen be!