⛽ 95 - 646Ft/l     D - 710Ft/l   -   💱 EUR - 398,43Ft     USD - 368,07Ft     CHF - 397,78Ft   -   📈 BUX: 46033,33pont

MOL saját kúton sincs üzemanyag

MAGYARORSZÁG - Arról kaptunk információt, hogy már nem csak a kisebb kutakon, de több MOL márkás benzinkúton is üzemanyaghiánnyal találkozhatnak az autósok. Tény vagy szabotázs van a hiány mögött?

Az RTL Hiradója is beszámolt róla, hogy több MOL kúton is azzal szembesültek az autósok, hogy a benzinkúton hiánycikk lett a benzin és a gázolaj. - Helyette kapható hot-dog, ami egyébként nagyon finom, de valljuk be, benzinkúton első sorban az autónkat szeretnénk etetni és nem magunkat. A riport szerint minden ötödik MOL kúton szembesülhetnek az autósok azzal, hogy nincs 95-ös benzin vagy gázolaj.

A Fidesz közleménye szerint "országos üzemanyaghiány akkor lenne, ha a dollárbaloldal lenne hatalmon".

Előre szeretnénk leszögezni, hogy a választ nem tudjuk megadni, de bízunk benne, hogy okfejtésünk minden olvasónkat elgondolkodtatja... Próbálunk minél több irányt megvizsgálni.

Tekintve, hogy az üzemanyagra vonatkozó hatósági árat a bevezetése óta nem változtatta a kormány, miközben az infláció 20-25%-os mértékeket ölt, könnyen belátható, hogy reálértéken az üzemanyag ára a lakossági fogyasztók számára ennyivel "olcsóbb" lett, ami növeli a fogyasztást, és ezzel csökkenti a készleteket. - Egy pont a valós üzemanyaghiány mellett.

A hatósági árak mellett a nagyobb hálózatoknak sem éri meg külföldről importálniuk az üzemanyagot, mivel azt csak piaci áron tudnák beszerezni, miközben értékesíteni egy jelentős részét csak hatósági áron tudnának. Kinek éri meg megvennie valamit 700 forintért, hogy aztán 480 forintért adhassa el? Leginkább senkinek. Két pont a valós üzemanyaghiány mellett.

A százhalombattai Dunai Finomító jelenleg még nem üzemel 100%-os kapacitással, így a kutakra csak kevesebb üzemanyagot tud kiszállítani a MOL. - Úgy néz ki, hogy ez elérte a saját kútjait is. - Három pont a valós üzemanyaghiány mellett.

A Kormány a MOL-ra hárította a hatósági árból keletkező veszteségeket. Vagyis, immár a MOL-nak a szerződött kutak felé is a hatósági áron értékesített üzemanyagot hatósági áron kell szállítania. A MOL vezetése szerint ez milliárdos veszteségeket okoz a cégnek, ugyanakkor a másik oldal szerint a MOL az orosz (egyébként rosszabb minőségű) kőolajat lényegesen piaci ár alatt kapja, miközben a készterméket világpiaci áron értékesíti, így a kormányzat szerint, ennek bele kell férnie. Köztudott, hogy a Kormány és a MOL közötti kapcsolat az elmúlt időszakban nem felhőtlen. Így felmerülhet a MOL részéről a szabotázs is. - Egy pont a valós üzemanyaghiány ellen.

Tekintve, hogy folyamatosan nyomás van a fuvarozócégeken, miszerint üzemanyaghiány lehet, ezért azok a cégek, akik "ömlesztve" veszik a gázolajat saját telephelyükre, és alap esetben ott tankolnák járműveiket, a működésük biztosítása érdekében sok esetben a saját készleteiket maximális szinten tartják, és közben a közúti töltőállomásokra mennek tankolni, így jelentős mennyiségű raktározásba kezdtek, ami felfelé nyomja az árakat, és csökkenti a kínálatot a nagymennyiségű felvásárlás miatt. - Két pont a valós üzemanyaghiány ellen.

A hatósági ár miatt, több kút is a hatósági áras eladáson realizálódó veszteségeit a piaci áron történő értékesítésén próbálja meg kompenzálni, ami miatt odajutottunk, hogy a régióban szinte Magyarországon a legdrágábbak az üzemanyagok. Így, a nemzetközi fuvarozócégek már próbálják elkerülni azt, hogy Magyarországon kelljen tankolniuk. - Szlovéniában kb. 80 forinttal olcsóbb az üzemanyag, mint Magyarországon, de Szlovákiában és Romániában is olcsóbb. - Így a nemzetközi fuvarozók egy része inkább a felsorolt országokban tankol, ezzel csökkentve a magyarországi fogyasztást. - Három pont a valós üzemanyaghiány ellen.

Jelen rövid elemzés alapján az állás 3:3...

Ugyanakkor a Kormány is látja, hogy ha nem is nagy, de van baj az üzemanyagellátással kapcsolatban, aminek alapja a hatósági ár, tekintve, ahogy azt tegnap az Alter24-en is megírtuk: a Miniszterelnökség közölte, hogy 2023. január 1-je után csak akkor tudják fenntartani az üzemanyag-ársapkákat, ha a Barátság Kőolajvezetéken akadálytalan a kőolajszállítás és a MOL Dunai Finomító is 100%-on üzemel. - Látható: tartalék a rendszerben nincs, márpedig mindkét helyen lehetnek fennakadások.

A magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint mindaddig hozzá kell szokni az itt-ott felmerülő üzemanyaghiányhoz, amíg a Kormány fenntartja a lakosság számára a 480 forintos hatósági árat.

Írásunkkal nem áll szándékukban állást foglalni. A leírtakból, ahogy a rovat címe is mutatja: Mindenki vonjon gyököt, és akkor megtalálja a maga igazságát!

  • Találatok: 185