A mobiltelefonszolgáltatóknál jellemzően csak akkor változnak a havi előfizetési díjak és a percdíjak, ha az ügyfél valami oknál fogva új hűségidős szerződést köt, és új szerződésként már csak egy új olcsóbb vagy épp drágább díjcsomagot tud választani. Gyakorlatilag ismeretlen fogalom az infláció.
A Telenor bejelentette, hogy a bevezetőben szereplő gyakorlatán kíván változtatni, és évente egyszer az infláció mértékével megegyező mértékben indexálná újra előfizetési díjait, ami akár lehetne árcsökkenés is, de a mai gazdasági helyzetben ez egyértelműen csak áremelkedést jelenthet.
A szolgáltató azzal indokolja döntését, hogy a magasabb infláció miatt, a fenntartási költségei is növekednek, és csak a jogos, inflációval megegyező mértékű áremelést kíván eszközölni, ami véleményük szerint nem minősül szerződésmódosításnak. - Mindezt a 2022. február 21-től hatályba lépő ÁSZF módosítással kívánja hatályba léptetni a Telenor, melynek értelmében az inflációkövető áremelkedés nem számít egyoldalú szerződésmódosításnak.
Az ügyet vizsgálni kezdte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) is, és véleményük szerint a Telenor által megalkotott szabályok nem objektívek, nem kellően átláthatók, és így az előreláthatóság elvének sem felelnek meg, így szükségességét érzik annak, hogy közbeavatkozzanak.
Az NMHH álláspontja szerint a hírközlési szolgáltatók, így a Telenor is, az ÁSZF-et a már megkötött előfizetőikkel csak a hatályos jogszabályokat követve jogosultak módosítani, és arról a bevezetés előtt legalább 30 nappal kötelesek értesíteni az előfizetőket. A díjak tekintetében e tájékoztatóban, vagyis a bevezetés előtt 30 nappal már a várható díjmódosításokról is tájékoztatni kell az ügyfeleket.
A hatóság felhívja rá a figyelmet, hogyha a módosítás az előfizetőt hátrányosan érinti, akkor a módosítás értesítésétől számított 45 napon belül az előfizető akkor is jogosult jogkövetkezmények nélkül felmondani a szerződését, ha egyébként határozott idejű szerződése van, ugyanakkor nem mondhat fel az előfizető az alábbi esetekben:
- a módosítást jogszabály, vagy hatósági döntés alapján köteles a szolgáltató végrehajtani;
- a módosítás kizárólag számára előnyös változásokat tartalmaz;
- a módosítás csak adminisztratív jellegű, vagyis nem jelenti a szerződésből eredő jogok és kötelezettségek érdemi változását.
Az NMHH különösen aggályosnak tartja azt a pontot a Telenor új ÁSZF-jéből, mely szerint a szolgáltató az emelést utólag, egy másik naptári évben is "bepótolhatja". - Ez akár egy tekintélyes visszamenőleges számlát is eredményezhet.
Felmerül az a kérdés is, hogy ilyen feltételek mellett, mennyi ügyfél hajlandó a Telenornál maradni, és mennyien döntenek inkább úgy, hogy másik szolgáltatót keresnek maguknak.