Üzemanyag: 95 - 378Ft/l     D - 406Ft/l          Valuta: EUR - 329,82Ft     USD - 295,43Ft     CHF - 299,35Ft          BUX - 42833,80pont

2020. február 27. csütörtök
Edina, Szvetlána
06:3417:32

Holnap
Ákos, Bátor
napja lesz.
°F°C
Budapest
Error! Unable to Find Specified Location!

MAGYARORSZÁG - Közelednek az országgyűlési választások, ennek megfelelően egyre több vagdalózás és sajnos kevés valós, független tartalom és elemzés jelenik meg, ami megjelenik az pedig csak szigorúan szakportálokon. Az Alter24 az Eurostat adatait felhasználva készített elemzést a Kormányok tevékenységéről, megtisztítva a sallangoktól.

Választások környékén jellemzően megjelennek azok a nagy szavak, hogy az "elmúlt 4 éve", mostanság "elmúlt nyóc év", az előző kormány tehet róla és hasonlók. Ezen felül minden párt a statisztikai adatokból a számára kedvező, kedvezőnek tűnő adatokat hozza előtérbe. Az Alter24 elemzője teljesen új megközelítésben, kimondottan kormányzási ciklusokra (kormányváltástól kormányváltásig tartó időszakokra) vonatkozóan, tisztított elemzést készített, felhasználva a hitelesnek tekinthető Eurostat adatait.

Míg a jelenleg kormányzó Fidesz-KDNP kormány az államadósság GDP %-os arányú adatait és az államháztartási hiány szintén GDP %-os arányú adatait hozza előtérbe, miszerint kormányzása alatt mindkettő folyamatosan csökken (előbbi a 2010-es 80,5%-ról 2016-ra 74,1%-ra, utóbbi a 2010-es 4,5%-ról 1,8%%-ra), addig az ellenzék az államadósság millió Euróban kifejezett adatával érvel, miszerint az a 2010-es 78427m€-ról 2016-ra 83665m€-ra nőtt. De nézzük meg az előzményeket is, és nézzünk az adatok mögé, mivel eleve gond van az ellenzék adataival, mivel azok nominális értékek, és nem számolnak például az inflációval sem, márpedig az adatokat közös időre kell hozni, az inflációval történő korrekcióval.

Az Alter24 egy olyan elemzést készített az 1998-2002 közti FIDESZ-MDF, a 2002-2010 közti MSZP-SZDSZ és a 2010-2016 közti FIDESZ-KDNP kormányzásról, ahol az államadósság nagysága tekintetében megvizsgálta, hogy az inflációval számolva, az államadósság reálértékének nullszaldón tartása mellett, mekkora lehetett volna az államadósság, és ezzel szemben mennyire tértek el a Kormányok. Ezt az "elvárt nominális államadósságot" mindig az aktuális kormányzás első évétől újra számoltuk, így megtisztítottuk az "elmúlt 4/8 évtől".

Először jöjjenek az EuroStat adatok

A GDP %-ban mért államadósság a FIDESZ 1998-2001 közötti kormányzása alatt 60%-ról 51,7%-ra csökkent, bőven teljesítve az eurózónához történő csatlakozás feltételéül szolgáló maastrichti kritériumot. Ezzel szemben az MSZP-SZDSZ 2002-2009 közötti kormányzása alatt, 55%-ról 77,8%-ra emelkedett, és már 2005-ben túllépték a maastrichti kritériumot, mivel ekkor már 60,5% volt az államadósság. A 2010 óta tartó FIDESZ-KDNP kormányzás alatt, a 2010-es 80,5%-os államadósság 2016 végére 74,1%-ra csökkent.


Nominális értéken 2002 és 2009 között nőtt legnagyobb arányban az államadósság.

Az államháztartási hiányt az Európai Unió statisztikai hivatala 2005 óta tartja nyilván. 2005 és 2009 között a hiány 3,6 és 9,3% volt a GDP arányában. A Gyurcsány-kormány alatt érte el a 9,3%-os hiányt, míg 4,6% volt a Bajnai-kormány alatt. A Gyurcsány-kormánynak csak az infláció 6-8%-ra történő "felnyomásával" sikerült 2008-ban 3,6%-ra csökkentenie a költségvetési hiányt.

A nominális államadósságról, amivel jellemzően az ellenzék érvel elmondható, hogy a vizsgált 1998-2016 közötti időszakban valóban folyamatosan emelkedett. Az 1998-as 24 794 millió€-ról 2016-ra 83 665 millió€-ra. Százalékosan megvizsgálva a különböző kormányokat, hogy milyen arányban növelték az adósságot, szintén nem árnyalatlan a helyzet: 1998 és 2001 között 31%-kal, 2002 és 2009 között 87%-kal, míg 2010 és 2016 között alig 7%-kal nőtt az államadósság nominális mértéke. Ha a 2002-es kormányváltásnál figyelembe vesszük, hogy 2001 volt a FIDESZ utolsó éve, míg 2002-ben jelentősen nőtt a Medgyessy-kormány első 100 napos programja miatt nőtt brutálisan az államadósság, akkor a 2002-2010-es MSZP kormányzás számlájára 133%-os nominális államadósság növekedés írható!


Kattintásra nagyobb méretben!

Az Alter24 inflációval tisztított elemzése

Elemzésünk elkészítésénél az államadósság inflációval korrigált reál változását elemeztük ki, és minden esetben mikor a jobboldali és baloldali kormányok váltották egymást, újra kezdtük az "elvárt államadósság" mértékének számítását, új bázist alapul véve, ezzel megtisztítva az adatokat az "elmúlt 4/8 évtől".

Az elemzésnél azt vettük alapul, hogyha az államadósság pont az inflációval megegyező értékben növekedett volna, akkor reálértéken pont nem nőtt volna az államadósság.


Jól látható, hogy csak a szocialista kormány alatt
nőtt az államadósság reálértéken
 számolva.
Reálértéknél 100% felett nőtt, 100% alatt csökkent
a reálértéken, inflációval megtisztítottan vett államadósság.

Fenti számításokkal 2001 végére, az első Fidesz-kormány végére, az így számított elvárt államadósságnak 36 686 millió€-nak kellett volna lennie, ezzel szemben az EuroStat adatai alapján az államadósság 32 441 millió€ volt, azaz az államadósság reálértéke 11,6%-ot csökkent.

2009 végére, az MSZP 8 éves kormányzása végére az elvárt államadósságnak 49 093 millió€-nak kellett volna lennie, ezzel szemben az EuroStat adatai alapján az államadósság 75 700 millió€ volt, azaz a reál értékre hozott államadósság 54,2%-kal nőtt, az infláción felül!

2016 végére, a második Fidesz-kormányzás alatt, az elvárt államadósságnak 88 779 millió€-nak kellett volna lennie, ezzel szemben az EuroStat adatai szerint 83 665 millió€ volt az államadósság, azaz reál értéken 5,8%-kal csökkent az államadósság. Ez a csökkenés csak kevéssel marad el a GDP%-ban mért államadósság csökkenéstől, tehát nem csak a GDP növekedése okozta a statisztikai államadósság csökkenést.

Miért fontos az államadósság csökkentése

Nem véletlen, hogy az Európai Unió az Eurózónához történő csatlakozás maastrichti feltételeinél 60%-ban maximalizálja az államadósság GDP%-ban mért arányát, mivel ez rendkívül fontos egy ország stabilitását illetően. Az államadósság után, az állam ugyanúgy kamatot fizet, mint ahogy kamatot fizet az állampolgár is, ha hitelt vesz fel egy banktól. Ennek tükrében nem mindegy, hogy GDP-jének 80%-a után vagy csak 55-60%-a után kell kamatot fizetnie. - Ennek tükrében nagyon helyes politika az, ami ennek az 55-60%-os határnak az elérését tűzi ki célul, és ezt nem egy pénzrontással éri el, mint anno a Bokros-csomag. Nem véletlen, hogy a maastrichti kritérium azt nem is engedi.

Összefoglaló

Az adatokból jól látható, hogy a baloldali kormányok kormányzása alatt, jelentősen az államadósság, és ezzel együtt az ország kiszolgáltatottsága, és egyre jobban távolodott az ország az Euró bevezethetőségétől is. Ezzel szemben a jobboldali kormányzások alatt ennek pont ellenkezője figyelhető meg.

Elemzésünk kizárólag Eurostat adatok felhasználásával készült!

Hozzászóláshoz lépjen be!